Do postawienia pierwszych kroków na drodze jogi potrzebny jest nauczyciel.
Nie zastąpią go najbardziej szczegółowe instrukcje i podręczniki. Ktoś powinien pokazać ci jak „to” się robi i jak działa. Ważna jest też energia, którą wytwarza twój nauczyciel i grupa z którą ćwiczysz.

Kiedy przejdziesz do wykonywania asan, prawdopodobnie po raz pierwszy w życiu odkryjesz swoje ograniczenia. Zaakceptuj je takie, jakimi one są. Nie walcz z nimi i nie używaj siły. Pomóż sobie natomiast, używając odpowiednich pomocy i nie wstrzymuj oddechu. Oddychaj spokojnie, wciągając powietrze i wypuszczając je miękko i równo przez nos – wchodząc w postawę, trwając w niej wychodząc.

Źródłem uzdrawiającej mocy wykonywanych asan jest twój własny oddech. Zawsze słuchaj swojego ciała, swojego wewnętrznego nauczyciela. Jeśli będziesz zwracać uwagę na sygnały, które twoje ciało wysyła w trakcie praktyki, to będziesz wiedzieć, kiedy użyć pomocy, kiedy wyjść z pozycji lub kiedy ją pogłębić, nie raniąc siebie.

Nie rywalizuj z innymi, bo joga daleka jest od tego. Bądź sobą: masz własne ciało, inne ograniczenia i możliwości – inne niż osoby praktykujące obok ciebie. Kiedy nauczysz się uwalniać napięcie w ciele, kiedy nauczysz się relaksować i rozpuszczać blokady ograniczające twoją przestrzeń, wówczas popłyniesz spokojnie nurtem rzeki swojego życia. Świadomość i respektowanie własnych ograniczeń w danym dniu pozwoli uniknąć kontuzji, a systematyczność, cierpliwość i pokora otworzą drzwi do nowego, lepszego życia.


Warto tego spróbować, aby poznać całe dobrodziejstwo jogi.
I tego właśnie początkujący Joginie z całego serca Ci życzę.

 

Kilka rad:

  • przyjdź 10 minut przed rozpoczęciem zajęć
  • nie jedz 2-3 godz przed zajęciami
  • zgłoś przed lekcją aktualny problem zdrowotny (niedyspozycję)
  • utrzymuj higienę osobistą
  • nie rozumiesz pytaj
  • przynieś wygodny strój (ćwicz boso)
  • nie przynoś do sali włączonego telefonu
  • skontaktuj się z prowadzącym w celu rezerwacji i dodatkowych pytań